De compensatiemethode is die methode die vroeger werd gebruikt. Hierin werd de patiënt aangeleerd de resterende functies ( = bv. de niet-hemiplegische arm en been ) zo goed mogelijk te ontwikkelen. Van de hemiplegische zijde werd geen activiteit verwacht, wat leidde tot o.a. meer spasticiteit.
Het verschil tussen de compensatiemethode en N.D.T. wordt nu uitgelegd.
|
COMPENSATIEMETHODE
Handelen, gebaseerd op traditie. Weinig kennis t.a.v. specifieke problematiek. Tegenstrijdige benadering. Weinig systematische opbouw. Beperkt leereffect. Basale samenwerking. Fysiek zwaar. Weinig aantrekkelijk specialisme. |
N.D.T.
Handelen gebaseerd op motorische leerprocessen. Kennis t.a.v. sensomotoriek en cognitie. Consequente benadering (24 u. concept). Systematische opbouw. Meer leereffect. Multi/inter disciplinaire samenwerking. Fysiek minder zwaar. Motivatie door gespecialiseerd werk. |